Tesla-Vragen 

Samen naar een duurzame toekomst
 

Gastblogs

31.03.2017

Wat de toekomst brengen moge…..

Schermafdruk 2017-03-30 23.59.38.png

We beginnen met deze tekst van een oud lied (Gezang 293, Liedboek voor de Kerken) maar stappen dan snel richting de tijd van nu..

Het is nog maar tien jaar geleden, op 9 januari 2007 om precies te zijn, dat Steve Jobs de iPhone introduceerde. Tot dan waren er wel, zoals we ze noemden, GSM’s, maar die waren om te bellen en gebeld te worden. Best slim eigenlijk.

We zagen dat de industrie, Nokia voorop, de iPhone in eerste instantie als onzin beschouwde waarvan men dan ook niets verwachtte.

En toen gebeurde er iets dat niemand had voorzien en dat kenmerkend bleek te zijn voor de jaren nadien.

De consument stond ineens massaal op en daarna letterlijk uren in de rij om een iPhone te bemachtigen.

Niet langer bepaalde de industrie wat er gekocht moest gaan worden, maar de consument sprak zich uit en koos voor dat (veel te) innovatieve gadget. Nokia heeft er nog nachtmerries van.

We stappen 9 jaar verder naar 31 maart 2016. Samen met mijn zoon ben ik in Los Angeles, op het complex van SpaceX (van die als een boomerang terugkerende raketten) om de onthulling (unveil) mee te maken van de Tesla Model 3. Vanaf dat moment zal deze elektrische auto besteld kunnen gaan worden. Zodra de inschrijving is geopend begint de teller te lopen. Nog tijdens het feest bereikt de teller de 140.000 reserveringen. Overal ter wereld doen enthousiastelingen online reserveringen, de soms bizarre lokale tijd trotserend, om maar bij de eersten te zijn. Taferelen die we kennen van de Apple Keynotes.

Schermafbeelding 2017-03-31 om 21.03.58.png

In de weken daarna steeg het aantal reserveringen naar 400.000 en waarschijnlijk zal het aantal nu ergens rond het half miljoen liggen.

Wat? Waar hebben we het over? Een auto die nog niemand gezien heeft of in heeft kunnen zitten (behalve de genodigden op het feest)? Een auto die nog niet eens helemaal uit-ontworpen is en waarvan de specs als het ware nog in de cloud zweven. Een auto die dan ook nog eens elektrisch is.

Tot op de dag van vandaag is nog niet in te schatten wat de impact van deze auto zal zijn. De gevestigde autoindustrie is wanhopig zoekend want dit is iets dat in de autowereld helemaal niet kan.

Sinds die gedenkwaardige dag zien we meer onthullingen die we in eerste instantie schouderophalend naar Droomvlucht verbannen. Ik noem de plannen om naar Mars te reizen, de aankondiging van de Hyperloop (een supersnelle, 1.200 km/uur, trein in een vacuum buis), de Gigafactory om batterijen te maken voor miljoenen auto’s die dan ook nog eens zelf kunnen rijden. Recent dan de plannen om het menselijk brein te “connecten” met kunstmatige intelligentie (AI).

En dan doorlopend de voorspellingen dat veel van ons werk op, niet eens zo lange termijn, door ofwel een robot ofwel een megachip zal worden gedaan.

Veel van deze plannen, het lijstje is zeker niet compleet, zijn uitgedacht en in gang gezet door Elon Musk, die wat innovaties aangaat het stokje van Steve Jobs heeft overgenomen.

“Het zal zo’n vaart niet lopen”, denkt, in ieder geval, de politiek.

Schermafdruk 2017-03-30 21.36.14.png

Maar nu de realiteit. SpaceX heeft inmiddels de ruimtevaart nieuw leven ingeblazen en slaagt er in om raketten, nadat zij spullen de ruimte in gepushed hebben, terug te laten keren zodat ze opnieuw gebruikt kunnen worden. In 2018 gaat een bemande capsule een rondje om de maan maken en de plannen voor verdere reizen zijn, op zijn zachts gezegd, behoorlijk uitgedacht.

Laatste nieuws, toegevoegd 00.40 uur op 31 maart na eerste publicatie. Falcon 9 is geland nadat hij de tweede trap in de ruimte heeft gebracht. Dit is de eerste (tweede) vlucht van eenzelfde raket!

IMG_6080.jpg

De Hyperloop heeft zijn eerste test gehad en deze zomer is een langer testtraject klaar. Daarnaast werken gerenommeerde universiteiten, waaronder onder TU in Delft, serieus mee aan de realisering. De Gigafactory groeit met de maand en de productie van de batterijen is al op gang gekomen en de auto’s die nu de fabrieken van Tesla verlaten zijn wat hardware betreft klaar voor volledig autonoom rijden. En dan de aangekondigde mogelijkheden om ons brein te koppelen met kunstmatige intelligentie. Nu nog een onvoorstelbaar idee waar we moeilijk in kunnen geloven, maar wie durft te zeggen dat het onzin zal blijken te zijn?

Het is een boeiende tijd waarin nog voor onze generatie, zelfs die van mij:), de veranderingen zichtbaar worden. Angstaanjagend voor wat betreft de werkgelegenheid? Ja, vanuit historisch opzicht maar er ligt ook de uitdaging om zaken anders en beter te gaan inrichten. En daar zijn we allemaal verantwoordelijk voor. Want terwijl er ook in onze branches veel zal worden overgedragen aan kunstmatige intelligentie (in ieder geval praktisch alle back-offices) zal het face to face contact, de front-offices, daar waar het bedrijf voor de klant een menselijk gezicht krijgt, enorme kansen krijgen.

Betrokkenheid en beleving zullen bepalend worden. In marketingtermen, van de koude grond, moeten we de overstap maken van het transactiemodel naar het membershipsmodel. Dat gaat dan wel weer wat verder dan in elke winkel een pasje hebben om er “bij te horen”.

Hans Noordsij

Admin - 19:21:23 @ De auto, Reizen, Energie en klimaat | 1 opmerking